Yhteystiedot

Postiosoite:
Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto - SAHK ry
Vanha talvitie 2
00580 Helsinki

Puhelin: (09) 7289 5150
Sähköpostit:
toimisto@sahk.fi,
museoajoneuvoasiat
@sahk.fi


Toimisto palvelee normaalisti: ma-to klo 10.00-15.00
pe SULJETTU
la-su SULJETTU

https://www.facebook.com/ Suomen-ajoneuvohistoriallinen-keskusliitto-ry-1102299486582723/

Suomen Harrasteajoneuvot Oy Vanha talvitie 2
00580 Helsinki

Puhelin: (09) 7289 5152 Sähköposti: automobiili@sahk.fi

Museoajoneuvon konservoinnin malliohje

LUONNOS KONSERVOINTISUUNNITELMAKSI
28.5.2017/Ari Reinikainen

Tämä Fiatin konservointisuunnitelmaluonnos on tehty yhteistyössä auton omistajan Rainer Mäkipään ja konservoinnin asiantuntijana museoajoneuvotarkastaja Simo Niemisen kanssa Hämeenkyrössä 28.5.2017 museoajoneuvotarkastaja Ari Reinikaisen toimiessa tilaisuuden kirjaajana.

Tämä luonnos on tehty pääosin silmämääräisten arvioiden perusteella ja se tietenkin täydentyy kunnostustyön edetessä! 

AJONEUVON PERUSTIEDOT

Merkki:          FIAT

Malli:              Tipo 501 Torpedo

Valmistenro: 1233505

Moottorinro:  1133282

Vuosimalli      1923


AJONEUVOKOHTAISET HISTORIATIEDOT

Tämä automobiili rekisteröitiin Hämeen lääniin 23.7.1923 rekisteritunnuksella H-354. Auton omisti Klas Holmberg, lääketieteen tohtori Tyrvännöstä Haukilan kartanosta ja autoa on käytetty mm. viranhoidossa. Autonkuljettajana hänellä toimi Paavo Ilola.

Sodan jälkeen 1940-luvulla auto siirtyi Sääksmäen Ritvalaan Toivo ja Arvo Zettermanin omistukseen. Heidän omistuksessaan auto ikääntyi ja mm. siihen kuuluvia lievereunarenkaita ei ollut tuolloin saatavissa. Auto ei enää läpäissyt katsastusta juuri loppuunajettujen renkaiden sekä vanhanaikaisten rakenteiden johdosta, mm. jarrut vain takapyörissä ja se poistettiin rekisteristä. Myöskin ajonevon perävälitys oli rikkoutunut.

Omistajaveljekset eivät kuitenkaan halunneet luopua autostaan ja se siirrettiin navetan ylisille ja siellä se ajan mittaan hautautui pahnojen alle. Kerrotaan, että auton mittaristo varastoitaessa irrotettiin varkaiden tähden ja vietiin sisälle säilytykseen. Sittemmin autiosta talosta mittaristo onkin lähtenyt varkaiden matkaan. Uteliaat vanhojen autojen harrastajat saivat kuulla autovanhuksesta ja heitä kävikin autoa katsomassa, osin luvattakin. Moni olisi halunnut ostaa ajoneuvon, mutta veljekset eivät halunneet siitä luopua. Kerrotaan, että aika ajoin toinen veljeksistä olisi ollut valmis siitä luopumaan, mutta silloin toinen ehdottomasti kieltäytyi kaupasta.

2016 hämeenkyröläinen Fiat-harrastaja Rainer Mäkipää oli yhteydessä Toivo ja Arvo Zettermannin kuoltua heidän perillisiinsä kuultuaan, että Fiat olisi myynnissä. Mäkipää oli itsekin käynyt 40-50 vuotta aiemmin tätä autoa katsomassa. Fiat siirtyi Mäkipään omistukseen. Hän toi hyvin alkuperäiskuntoisena säilyneen Fiatin pahnoineen kaiken kansan ihailtavaksi Vehoniemen Automuseoon talveksi 2016–2017. Vieressä vertailukohtana museossa oli samanlainen entistetty Fiat, jonka entistäminen on pääosin Mäkipään suorittama. Keväällä 2017 Mäkipää siirsi Fiatin Hämeenkyröön saattaakseen sen aikanaan jälleen ajokuntoiseksi.


AJONEUVON LÖYTÖHETKINEN KUNTO

Ajoneuvo on ikäisekseen ilmiasultaan todella hyvin säilynyt kuudenkymmenen vuoden unessaan pahnojen alla. Siinä on tallella pääosa osistosta, puutteita vain mittaristo, sufletin takalasi ja takavalo sekä varapyörä. Siinä on tietenkin näkyvissä käytössä syntyneitä jälkiä ja ajan patinaa, mutta mm. auton maalaus on pääosin tehtaan jäljiltä, renkaat on loppuun ajettu ja moottori pyörii.

OMISTAJAN KUNNOSTUSSUUNNITELMA

Mäkipää haluaa ”siistiä” Fiatin, mutta säilyttää sen kuitenkin ”löytökuntoisena”. Hän ei halua entistää ajoneuvoa ja sitä ei tulla rekisteröimään. Tarkoitus on kuitenkin kunnostaa se kaikilta osin ajokuntoiseksi konservointimenetelmin.


VARSINAINEN KONSERVOINTISUUNNITELMA

- Valmistenumero löytyy eturunkopalkin päästä oikealta.

 - Alustarakenteet pestään painepesulla, kura ja irtoruoste pois, jonka jälkeen työtä täydennetään käsityönä mekaanisesti harjaamalla. Runko näyttää täysin ehjältä ja korjailemattomalta. Puhdistuksen jälkeen alusta suojataan esim. värittömällä Isotrol Ground -korroosionestomaalilla.

 - Korirakennetta ei tarvinne irrottaa runkorakenteesta? Moottori, vaihteisto ja kardaani irrotetaan.

 - Vaihteisto vuotaa peräpäästään öljyä ja vaatii korjauksen. Muuten vaihteisto lienee toimintakuntoinen vaatien tietenkin tarkastus/huoltotoimet.

 - Perä vuotaa öljyä ja pyöriteltäessä näyttäisi rikkoutuneelta eli se on avattava ja laakeroinnit huollettava ja mahdolliset rikkoutuneet perävälityksen osat uusittava/korjattava.

 - Jarrut ovat vain taka-akselilla. Ne puhdistetaan ja huolletaan sekä tarvittaessa korjataan. Jarruvaijerit tarkistetaan ja säädetään.

 - Umpikardaani irrotetaan, puhdistetaan/huolletaan.

 - Pakoputki näyttäisi alkuperäiseltä varaosalta messinkimuttereineen.

 - Etuakselisto puhdistetaan, laakerit tarkistetaan ja puhdistetaan, ohjausnivelistö laakereineen tarkistetaan ja tarvittaessa korjataan.

 - Alkuperäiset vanteet puhdistetaan ja korroosiosuojataan ja loppuun kuluneet renkaat vaihdetaan uusiin.

 - Kori on pesty ja sen ruskea väri on alkuperäinen, mutta pientä ruostepistettä täynnä. Maalipinnat käsitellään hienovaraisesti ruostepisteiden vuoksi hiomatahnalla ja vahataan.

- Lokasuojat maalattu mustiksi ja osin ruosteessa. Ruoste poistetaan, mahdollisesti puhdistetaan sitruunahapolla ja viimeistellään messinkiharjalla. Suojataan esim. Isotrolilla.

- Astinlaudat ehjät, kuljettajan puolella kumiverhoilu rikki.

- Istuimet ovat alkuperäiset ja ne puhdistetaan sekä pehmennetään eli elvytetään jollakin nahanhoitoaineella, tähän saanee neuvoja joltakin suutarilta.

- Kankainen kattoverhoilu on ikäänsä nähden yllättävänkin hyvä, irrotetaan ja puhdistetaan.

- Messinkikehyksinen fasettihiottu takalasi puuttuu.

- Sufletin runkorakenne pääosin ehjä ja se puhdistetaan ja suojataan Isotrolilla. Jos joudutaan hitsaamaan, niin korjaus saa jäädä näkyviin.

- Tavarateline puhdistetaan ja suojataan.

- Takavalo puuttuu, mutta vastaava on tiedossa.

- Etuvalot alkuperäiset ja ne puhdistetaan ja suojataan.

- Suuntaviitat on joskus jälkiasennettu ja ne säilytetään.

- Äänimerkki ei ole alkuperäinen ja se korvataan vastaavalla alkuperäisellä.

- Moottori pyörii ja vaatii avauksen sekä tarvittavat puhdistus- ja kunnostustoimet. Sen mutteristo ja pultisto näyttää hyväkuntoiselta ja nuljaamattomalta. Moottorin alkuperäinen väri on sininen. Yksi ryyppykuppi puuttuu ja samoin yksi tulpanhattu. Laturin hihna lienee alkuperäinen.

- Kaasutin puhdistetaan ja kaasuvaijeri herkistellään.

- Magneetto vaatinee ainakin huollon ja tarvittaessa korjauksen.

- Jäähdytin näyttää mahdollisesti ehjältä, ”hunajakenno” sinänsä vaikea uusia.


YLEISTÄ

- Sitruunahapon käyttö puhdistuksissa: happo 15–20 %:sta. Upota osat muutamaksi päiväksi ja harjaa sen jälkeen messinkiharjalla sekä päälle esim. Isotrol. Tankkien puhdistuksessa on fosforihappo parempi vaihtoehto.

- Fiatin kunnostus konservoimalla vaatii todella paljon käsityötä ja aikaa!

 
Hämeenkyrö 28.5.2017                         

 

Rainer Mäkipää                                                      Simo Nieminen

 

Ari Reinikainen