Museoajoneuvo
Perusasiat
Museoajoneuvo- Ajoneuvokohtainen historiikki |
AKE:n ohje paperittoman ajoneuvon rekisteröinnistä
|
Määritelmä museoajoneuvosta
Museoajoneuvo määriteltiin ensi kerran liikenneministeriön päätöksellä vuonna 1978. Vuonna 1992 museoajoneuvoista säädettiin asetuksella ja 2002 museoajoneuvot sisällytettiin ajoneuvolakiin. Uudistetun lain museoajoneuvon määritelmä löytyy Ajoneuvolain (1090/2002) pykälästä 24.
Trafi on antanut uuden ohjeen 7.7.2011 Museoajoneuvon hyväksyminen katsastuksessa. Kts. oheinen pdf-tiedosto.
Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset
Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu.
Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.
Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.
Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta.
Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.).
Museoajoneuvotarkastus
Tarkastus varataan ottamalla yhteyttä johonkin ma-tarkastajista. Tarkastajien luettelon löydät kohdasta ma-tarkastajat. Tarkastajilta voi myös kysyä neuvoja. Joillain kerhoilla järjestetään tarkastustilaisuuksia esim. kuukausikokousten yhteydessä, joillain alueilla tarkastaja on tilattava erikseen.
Tarkastusmaksu on SAHK:n jäseniltä 70 euroa ja muilta 140 euroa. Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvat matkakulut. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä. Varaa käteistä rahaa maksamiseen, pankkikortti ei valitettavasti käy maksuvälineenä.
SAHK:n toimisto ei välitä tarkastuksia, eikä vastaa teknisiin kysymyksiin.
Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa ajoneuvosta:
• Rekisteriotteen tekninen osa tai vastaava vanha rekisteriote.
• Teknisiä tietoja sisältävää kirjallisuutta (omistajan käsikirja, korjaamokäsikirja, varaosakirja tai muita ajoneuvoa käsitteleviä teoksia) Erityisesti harvinaisen ajoneuvon omistajan on varauduttava esittämään tiedot siitä, millainen ajoneuvon tulisi olla.
Lisäksi, jos ajoneuvo ei ole ollut aikaisemmin Suomessa rekisterissä:
• Ulkomainen rekisteröintitodistus (rekisteriote) ja selvitys omistusoikeudesta
• Tullaustodistus, jos ajoneuvo tuodaan EU-maiden ulkopuolelta
Historiaselvitys
Auton historiatiedoista kirjoitetaan lyhyt (muutaman rivin) selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteet, ajoneuvon entisöintivaiheet, ajoneuvon erityispiirteet yms. Tästä voit tallentaa ja tulostaa valmiin ajoneuvokohtainen historiikki -kaavakkeen pdf-muodossa ja täyttää sen koneella tai käsin.
Ajoneuvon valmistenumero
Ajoneuvoon on myös meistettävä valmistenumero, jos sitä ei valmistajan toimesta ole tehty.(Tuli pakolliseksi vasta 1964.) Valmistenumero meistetään ajoneuvon runkopalkkiin oikealle puolelle selvästi näkyvään paikkaan tai itsekantavissa korirakenteissa korin kiinteään osaan helposti näkyvään paikkaan.
Ajoneuvon valokuvat
Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia.
Kuva otetaan etuviistosta, kuljettajan puolelta. Auton tulisi täyttää suurin osa kuva-alasta. Kuvan taustan on oltava mahdollisimman tasainen ja rauhallinen, sekä väritykseltään sellainen, että auto siitä hyvin erottuu. Ei myöskään ole suotavaa, että kuvassa esiintyy henkilöitä tai muita häiriötekijöitä. Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.
Kun kuvaat autoa, kuvista valmistetaan niin sanottuja kymppikuvia (koko 10 x 15 cm, mattapintaisia, ei kiiltäviä). Jos käytät kuvaukseen digikameraa, kopiot kuvista on tulostettava mattapintaiselle valokuvauspaperille kymppikuva kokoon. Ota kuva sellaiselta etäisyydeltä, että auto näkyy kokonaisuudessaan kuvassa. Lopputuloksen tulisi muistuttaa alla olevaa mallia.
Kuvassa Dodge Charger 2 d Sports HT Coupé XP 29, vm. 1968. |
Lausunnon allekirjoitukset
Lausunto vahvistetaan sekä kahden museotarkastukseen osallistuneen ma-tarkastajan että omistajan allekirjoituksilla.
Museoajoneuvoksi rekisteröinti
Rekisteröinti museoajoneuvoksi tapahtuu katsastustoimipaikalla. MA-tarkastus ei ole varsinainen katsastus, vaan ajoneuvo museoajoneuvolausuntoineen esitetään katsastustoimipaikalla, joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa, jolloin se merkitään rekisteriin museoajoneuvoksi.
Museoajoneuvoille on voimassa muutamia erityisehtoja:
• Museoajoneuvoksi rekisteröidystä ajoneuvosta ei tarvitse maksaa vuotuista ajoneuvoveroa.
• Museoajoneuvoilla ei ole talvirengaspakkoa.
• Museoajoneuvojen katsastus on iästä riippuen 2–4 vuoden välein.
• Museoajoneuvoa saa käyttää vain 30 päivänä vuodessa. Se ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön.
• Museoajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia ja se on pidettävä museoajoneuvolta vaadittavassa kunnossa.
Lisätietoja saa lähimmältä museoajoneuvojen tarkastajalta.
Museoajoneuvoksi hyväksytylle ajoneuvolle on saatavissa M-alkuisia mustapohjaisia rekisterikilpiä ns. museoajoneuvokilpiä. Ajoneuvoon voidaan myös tilata siinä aikaisemmin ollut tunnus, mikäli se on vapaana. Tästä peritään normaali kilpien hinta. Erityismaksua vastaan voi tilata minkä tahansa vapaana olevan rekisteritunnuksen.
MUSEOAJONEUVOA EI OLE TARKOITETTU JOKAPÄIVÄISEEN LIIKKUMISEEN, EIKÄ LUVANVARAISEEN LIIKENTEESEEN.
Museoajoneuvo voidaan hylätä määräaikaiskatsastuksessa, mikäli sen rakennetta on muutettu tai sen kunto ei enää vastaa museoajoneuvolle asetettuja vaatimuksia.